fredag 5 februari 2016

Begagnattest Princess V42

Begagnattest Princess V42

I mitten av 90-talet lanserade Princess modellerna V39 och V52, grunden till vad som idag utgör en hel serie av ”Sport Yachts”, dvs lyxiga cruisingbåtar utan flybridge. Idag ingår tio båtar mellan 39 och 85 fot i V-serien.
Först ut 1994 var V39, som -96 fick förlängd badbrygga och namnet V40. 1999 växer skrovet någon decimeter till och utrymmet kommer midcabinen tillgodo i form av bredare sängar. Av naturliga skäl blir även sittbrunnen längre och namnet ändras till V42. Totalt är över 400st V39-42 byggda vilket visar att Princess, och Bernard Olesinski, var rätt ute med sitt nya formspråk.
Dagens testade exemplar är en V42 från 2001. Båten är, som de flesta V-seriebåtarna i Sverige, importerad och har därför inte någon nordisk utrustning såsom peke, värmare eller ankarspel i aktern. Däremot sitter det ankarspel fram, varmvattenberedare och bogpropeller monterat sedan båten var ny.

Kvalitet

Trots över 10 år i gassande medelhavssol är båtens dynor och gelcoat i bra skick.
Givetvis kräver ett 15 år gammalt mörkblått skrov sitt underhåll, men den vita överdelen upplevs väldigt fräsch. Inredningen är hel och torr och det finns inga spår av läckage från ventiler eller infästningar.
Luckor och skåp känns gedigna och har fin träfanér av körsbärsträ. Tyvärr har fanéren på flera av luckorna krackelerat i klarlacken vilket ger ett lite tråkigt intryck, däremot finns inga spår av vitmjölkig klarlack – något som också kan drabba inredningen på Princessbåtar byggda kring 2000. 
Bakom luckor och under durkar hittar man väl dragna installationer av el och vatten, samtliga knappar och funktioner ombord fungerar korrekt. 
Den långhåriga heltäckningsmattan i salongen är i testbåten ersatt av teakskivor, men i sovhytterna är den fräsch och ren.

Layout – yttre

Skarndäck är lätta att röra sig på och det finns ett kraftigt räcke som sträcker sig från fören till targabågen, men därefter saknas handtag och det är svårt att säkert ta sig vidare akterut, framför allt om kapellet är uppe. Med fällt kapell är det dock inga problem att ta sig ned i sittbrunnen och vidare genom grinden till badbryggan, som har en inbyggd infälld badstege och ett smart fack för okänsliga tillbehör såsom ankare eller bergskilar.
Båten finns med två olika sittbrunnslösningar. En medelhavsmodell med solbädd längst akterut och en C-soffa framför i höjd med förarplatsen, samt den vanligare varianten med en större C soffa i aktern och en liten L-soffa bredvid förarplatsen. Denna båten har den senare planlösningen och det finns gott om plats för alla 10 passagerare som båtens CE-märkning tillåter. 
Förarplatsen om styrbord har ett dubbelsäte med bra sikt och fällbar sittdyna för kapten så denne kan stå/sitta enligt önskemål. Instrument och knappar är tydliga och logiskt placerade, det finns plats för sjökort och en 7” plotter går att fälla in i panelen. Hög vindruta ger bra lä och rejäla vindrutetorkare finns för regniga dagar, men all plast på ovansidan av instrumentpanelen är vit och ihop med den välvda ruffdörren i spegelglas finns många ytor för solen att reflekteras i under fina dagar. Solglasögon på med andra ord.

Layout – inre

Under däck ser alla båtarna likadana ut bortsett från den ursprungliga beställarens materialval för soffa, mattor, bänkskiva och typ av träfanér.
Ett par trappsteg ned från förarplatsen når man salongen, där babordsidan pryds av en lång, bäddbar U-soffa med flera överskåp ovan. 
Direkt om styrbord nedanför nedgångstrappan finner man ett rymligt L-format pentry med stor kyl, gasolspis med 3 plattor, micro, dubbla diskhoar och en del skåp för förvaring. I ett av överskåpen sitter säkringspanelen. En ventil i skrovet sköter ihop med salongens taklucka ventilationen av matos. Här finns även ett rymligt barskåp på vilket många ägare placerar TV:n.
Genom en dörr framför pentryt kommer man in till badrummet med toalett, tvättställ och ett par mindre skåp. En separat duschkabin med sittbänk känns lyxigt även om takhöjden i den inte är som hemma. Utrymmet ventileras genom en öppningsbar ventil i duschen. Toaletten har även en dörr för åtkomst direkt från ägarhytten i fören.
Förpiken består av en centrerad, något kort, dubbelsäng med förvaring under, en garderob och ett par överskåp. Taklucka med myggnät och mörkläggningsgardin finns ovanför sängen. Ganska gott om stuvutrymme med andra ord.
Akter om salongen ligger en gästkabin med två enkelsängar, en liten soffa, garderob och ett skåp med öppningsbar överdel som erbjuder eget tvättställ med spegel. Här kan man fixa morgonbestyr utan att behöva lämna hytten. Naturligt ljus kommer från skrovventiler på båda sidor.
Ståhöjden är klart begränsad i midcabinen, men är väl tilltagen i resten av båten.

Körupplevelse

Trots semesterpackning och halvfulla tankar nådde vi en toppfart över 30 knop och marschade fint i 25-28 knop. I den farten går båten som tåget och jag fick dubbelkolla siffrorna på GPS’en flera gånger då fartblindheten är påtaglig - det kändes mer som 10 knop än nästan 30. Med ett vasst förskepp och tyngd i gången rör sig båten majestätiskt även i lite större vågor. Förbrukningen är inte mätt men ägaren uppskattar den till strax under 4 liter per distans.

Drivlina

Det går snabbt att plocka undan sittbrunnsbordet för att öppna luckan till motorrummet. En stege leder ned och väl där upptäcker man logiskt utförda installationer och att allt sitter relativt lättåtkomligt. Det är gott om plats att röra sig och den enda begränsningen är egentligen utrymmet mellan motorerna samt takhöjden över bakre delen av dem.
Allt eftersom Volvo Penta utvecklade sin 40-serie fanns möjlighet att få de största modellerna monterade. Beroende på årsmodell sitter KAD43, 44 eller 300 monterat och senare även D6. Alternativet att få sin båt med raka axlar fanns också så ett par exemplar byggdes med Volvo Pentas TAMD 63P. 

Prisbild

Princess V39, V40, 42 annonseras ut för mellan 800.000 och 1,4mkr. I vanlig ordning är det årsmodell, utrustning och skick som avgör vad båten är värd. Om den är importerad eller ej spelar mindre roll, däremot är aktre ankarspel, värmare, elverk m.m. utrustning som är dyr att eftermontera. En uppsättning dynor till sittbrunnen och ett nytt kapell är inte heller gratis…

Sammanfattning

En vacker båt vars design håller än idag, båten känns modern sett till både layout och design. Skrovet är sjödugligt och den som har råd att tanka tar sig utan problem 100 distans på drygt 3 timmar oavsett väder.
Princess V42 fungerar bra som semesterbåt för 4 vuxna som inte vill bo för tätt och dessutom ha extra plats för gäster.

Tekniska Data: Princess V42

Längd: 12,56m
Bredd: 3,73m
Djupgående: 0,92m
Vikt: 7,4 ton
Bränsle: 2x360 liter
Färskvatten: 333 liter
Design: Bernard Olesinski
Antal tillverkade: 400+
Tillverkningsår: 1994-2006

2007 kom en facelift (mkII) och båten fick nya rutramar och modernare snitt på inredningen.
2009 ersattes V42 av en helt ny modell, mkIII

Alternativ till Princess V42:

Fairline Targa 40
Bavaria 37 Sport

Badbrygga med bra djup och styvfack för oömma (vattentåliga) tillbehör.


Den vanligaste sittbrunnslayouten har en stor C-soffa i aktern


... och en mindre L-soffa bredvid förarplatsen.

Förarplats med dubbelsäte. Notera att dörren har spegelglas.
Babordssidan av salongen har en bäddbar U-soffa.

I denna båten är heltäckningsmattan i salongen ersatt av teaklaminatskivor.

Pentryt har ventil för att vädra ut matos och rejäl kyl.
Kombinationsugn och Barskåp med Tv-bänk till vänster.
Toalett med förvaring och dörr mot både salong och förpik

Duschkabin med riktig dörr och bra ventilation
Ägarhytten i fören har taklucka med både myggnät och mörkläggningsgardin.

Förvaring under den något korta dubbelsängen.

Nedgångstrappan och dörren till midcabin.
Två enkelsängar i midcabin. V40 och V39:an har smalare kojer. Iläggsskiva för att bygga ihop dem till en dubbelkoj finns som extrautrustning. 
Sittplats, stor garderob samt lägre skåp med tvättställ och spegel i midcabin.
- Skarndäcket är sluttande akter om targabågen. Farligt om det är blött eftersom man inte har någonstans att hålla i sig. Svårt att passera om kapellet är uppe. 


Bild och Text:
Adam Isacsson










1 kommentar:

  1. hade varit intressant att få veta vilka motorer som satt i testbåten.

    SvaraRadera